هفتمین جشن یکپارچه دانش آموختگان برگزار می شود
رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی از راه اندازی رشته nutrition medicine در این دانشکده خبر داد
دکتر حسین زاده گفت: در تاسیس رشته های جدید فارغ از اینکه تعداد و ارقامی را ارایه دهیم، نگاهمان به نیاز جامعه است و اینکه آیا نیاز جامعه با تربیت نیروی انسانی جدید و امکانات می تواند برطرف شود یا نه؟
در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانشآموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم که قرار است تاریخ 22 تیر 97 برگزار شود، به همین بهانه با دکتر حسین زاده رئیس دانشکده علوم تغذیه و رژیمشناسی گفتگو کرديم.
آقای دکتر در آستانه هفتمین جشن یکپارچه دانشآموختگان دانشگاه هستیم برای ما از گذشته و وضعیت امروز دانشکده و دانشآموختگان آن توضیح دهید؟
ابتدا باید بگویم که علم تغذیه یک علم نوپاست و از آن نوپاتر دانشکدهی علوم تغذیه و رژیمشناسی است. سابقهی دانشکده تغذیه برمیگردد به گروه تغذیه و بیوشیمی در دانشکدهی بهداشت. بهطور خلاصه گروه تغذیه و بیوشیمی دانشکدهی بهداشت تبدیل شد به 3 گروه:1 گروه تغذیهی جامعه، 2 گروه تغذیهی بالینی و 3 گروه تغذیهی سلولی مولکولی که این سه گروه اساس تأسیس دانشکدهی تغذیه را تشکیل میدهند. درواقع دانشکده با حکم ریاست وقت دانشگاه از سال 89 تأسیس شد و بهصورت کاملاً رسمی از سال 91 این دانشکده مستقل شد. بعد از تصویب تشکیلات و گروههای مختلف، به شکل مستقل در غالب یکی از دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشجو گرفتیم و مسیر تکامل رشتههای مختلف را طی کنیم. در این چند سال که دانشکدهی تغذیه مشغول به تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و بهواسطهی همین تعداد زیادی از دانشجویان دکترای تخصصی یا PhD علوم تغذیه در دانشکدهی ما تحصیلکردهاند. همچنین از چند سال پیش در دانشکده در رشته سیاستگذاری غذا و تغذیه هم بهعنوان یکی از رشتههای دکترای تخصصی دانشجو گرفتیم. طبیعتاً در مقطع کارشناسی ارشد هم در علوم تغذیه کارشناسی ارشد علوم تغذیه و کارشناسی علوم بهداشتی در تغذیه و همچنین در چند مقطع دانشجویان کارشناسی ارشد در رشتهی تغذیه در شرایط بحران دانشجوی کارشناسی ارشد داشتیم و از سال گذشته رشتهی جدیدالتاسیس تغذیهی بالینی را هم به رشتههایی که موردنیاز جامعه است اضافه کردیم. همزمان با سیاستهای کلی دانشگاه که تمایل به گرفتن دانشجویان بینالملل بود دانشجویان خارجی را هم در دانشکدهی خود پذیرا شدیم.
با همکاریهای دانشکدههای دیگر تلاش زیادی صورت گرفته تا با دانشگاههای دیگر دنیا در خصوص تبادل دانشجو و جذب دانشجوی خارجی تعامل داشته باشیم و این شاید سر آغازی باشد برای اضافه کردن دانشجویان خارجی و بینالمللی کردن دانشگاه تغذیه. البته در حال حاضر نزدیک به 15 دانشجوی خارجی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشکده مشغول هستند. نزدیک به 50 دانشجوی PhD یا دکترای تخصصی و نزدیک به 130 دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده علوم تغذیه و رژیمشناسی مشغول به تحصیل هستند. طبیعتاً تلاش شده تا این رشتهها کارایی بیشتری را ازنظر کیفیت و هم ازنظر کمیت مطابق با نیاز جامعه داشته باشند و دانشجویان تخصص لازم را برای تربیت دانشجویان جدیدتر و رفع نیاز کلی جامعه کسب نمایند.
در راهاندازی رشتههای تغذیه چقدر به نیاز کل کشور توجه شده است؟
در تأسیس رشتههای جدید فارغ از اینکه تعداد و ارقامی را ارائه دهیم، نگاهمان به نیاز جامعه است و اینکه آیا نیاز جامعه با تربیت نیروی انسانی جدید و امکانات میتواند برطرف شود یا نه؟ یکی از اصلیترین اقدامی که انجام میگیرد نیازسنجی است. اینکه در مقاطع و رشتههای مختلف به چه افرادی نیاز داریم و این افراد در غالب چه رشتههایی میتوانند به جامعه خدمت کنند و چه رشتههای جدیدی را میشود تأسیس کرد که با این رویکرد به قلههای علم برسیم و مهمتر از آن نیازهای جامعه را پوشش دهیم. نکته حائز اهمیت در مورد علم تغذیه این است که پیشگیری اصلیترین اساس علم تغذیه علمی است بخصوص در پیشگیری از بیماریها و نتایج تحقیقات جهانی نشان داده که اگر به اصول تغذیه بهخوبی رسیدگی شود و ارزیابی مستقیمی از وضعیت جامعه در خصوص تغذیه و بیماریهای آن صورت گیرد قطعاً از هزینههای زیادی که به جامعه تحمیل خواهد کاست و این نیاز در غالب دانشکدهی علوم تغذیه و رژیمشناسی باید پوشش داده شود و اگر ما یک سیاستگذاری در سطح کلی کشور داشته باشیم، باید نیروی متخصصیتربیت کنیم که بر اساس استانداردهای جهانی و توسط استادان برجسته آموزش داده میشوند و بر این اساس دانشجویی که در مقطع PhD وارد بازار کار میشود باید بتواند بر اساس شرایط جامعه و مطابق استانداردهای جهانی در سیاستگذاری علم تغذیه نقشی داشته باشد. اگر بخواهیم نقش تغذیه را در جامعه پررنگ کنیم باید دانشجو به شکلی تربیت شود که نیازهای جامعه را پوشش دهد و نیاز است که همهی استانداردهای لازم را برای آن فراهم کنیم که خوشبختانه دانشکدهی علوم تغذیه از استانداردهای ملی برخوردار بوده و بسیاری از اساتید مطرح کشور در دانشکدهی تغذیهی علوم تهران هستند که از وجود آنها به نحو احسنت استفاده میشود و طبیعتاً دانشجویی که از مقاطع مختلف فارغالتحصیل و وارد بازار کار میشود میتواند خدمات مطلوبی را به جامعه ارائه دهد. در راهاندازی رشته علوم تغذیه بالینی کارشناسی ارشد هدف این است که دانشجویان بتوانند از بعد تغذیه در بیمارستان تخصصیتر عمل کنند و بدانند در چگونه با تغذیه بیماران بستری برخورد کنند. شواهد علمی دال بر این قضیه است که اگر ما به بعد تغذیه بپردازیم میتوانیم از بسیاری از عوارض و مدت بستری بیماران در ICU کم کنیم که این در صرفهجویی هزینههای بیمارستانها کمک زیادی میکند و باعث میشود درمان مفیدتر باشد ضمن اینکه حضور متخصصین تغذیه در بیمارستانها هم در زمینه آموزش به بیماران و هم در افزایش کیفیت تغذیه در بیماران بستری در بیمارستانها تأثیر مثبتی خواهد داشت. طبیعتاً ما رشتههای دیگری را هم در نظر داریم مخصوصاً برای دانشجویان که یکی از این رشتهها nutrition medicine است که تمایل داریم که در مقطع کارشناسی ارشد دانشجوی خارجی بگیریم که برای کسانی که هم به رشته تغذیه و هم به رشته پزشکی علاقهمند هستند مفید است. بدون شک پذیرش در این رشته هم برای موقعیت کشورمان مفید خواهد بود و هم تعاملات بینالمللی دانشکده را هم در بعد آموزش و هم در بعد پژوهش افزایش دهد. رشتههای جدیدی چون رشته تغذیهی ورزشی که از سال آینده دانشجویان آن را پذیرش خواهیم کرد نیز بیشتر به نیاز جامعه و منطقه توجه زیادی شده و از نیروهای داخل کمک گرفته میشود.
شما اشاره به دانشجویان بینالمللی داشتید به نظر شما این دانشجویان چه نقشی را در معرفی دانشکده تغذیه و دانشگاه ایفا میکنند؟
این تعاملات بینالمللی باعث میشود که ایران در سطح جهانی بهتر شناخته شود و تصوراتی که گهگاه در مورد محیط علمی ایران بر اساس تبلیغات مسمومی که وجود دارد، به واقعیت نزدیک میشود و حضور دانشجوی خارجی بخصوص در بعد تخصصی پیامآور خوبی از دانش و علم ایرانی در سطح جهان است و هرگونه تبادل دانشجو و استاد باعث خواهد شد هم تجربهی علمی ما زیاد شده، مخصوصاً تبادلاتی که با دانشجویان مطرح میشود چه به شکل کوتاهمدت و چه بلندمدت، این پیام را از دانشگاه علوم پزشکی تهران و به شکل گستردهتر از ایران به جهان منتقل خواهد کرد که ایران حرف برای گفتن کم ندارد و ازلحاظ استانداردهای جهانی سعی کرده بر اساس قوانین اعتبار سنجی و کیفیت آموزش اقدام کند و پتانسیل خودش را به رخ کشورهای منطقه بکشاند و از این طریق است که میتوان وضعیت ایران را بخصوص در مباحث علمی هم به منطقه و هم به جهان ثابت کنیم.
از طرفی وقتی دانشجوی خارجی میگیریم آنها با فرهنگ، آدابورسوم، سنت و ملیت ما آشنا خواهند شد که این تبادل علمی با تبادل فرهنگی همراه خواهد شد که برای آیندهی ایران و تبادل علمی بین ایران و کشورهای منطقه و جهانی بسیار مؤثر باشد.
آقای دکتر حتماً با محتوای جشن یکپارچه آشنا هستید میخواستم با نظر شما درباره آن آشنا شویم؟
ضمن من تشکر از زحماتی که برای این جشن میکشید، عظمت و شکوه جشن فارغالتحصیلی زمانی وقتی احساس میشود که نشان میدهیم در بعد علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران چه تعداد فارغالتحصیل دارد. طبیعتاً ورود به این دانشگاه بسیار سخت است و فارغالتحصیلی از آن سختتر. نگاه دانشکدهی علوم تغذیه و رژیمشناسی یک نگاه متفاوت است از بعد کارشناسان تغذیه که در کنار سایر فارغالتحصیلان قرار میگیرند. به نظر من از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی تهران افزایش اعتمادبهنفس دانشجویان در سطح علمی است که کیفیت ورود دانشجویان و آموزش دانشجویان در سطح استانداردهای بینالمللی باشد بنابراین توان بیشتر میگذارد تا وقتی وارد بازار کار میشوند، وارد سیاستگذاری میشوند، همهی دانشجویان حوزه علوم پزشکی وقتی خودشان را در کنار هم میبینند یک انرژی مثبت به آنها داده میشود، احساس مسئولیت آنها بیشتر میشود که هم در حیطههای علمی و هم در استفادههای شخصی و عمومی به آنها کمک میکند.
بهعنوان رئیس دانشکدهی تغذیه چه انتظاری از این فارغالتحصیلان دارید؟
در همهی ابعاد چالشهای زیادی وجود دارد و بهواسطهی محدودیتهایی که در سطح دانشگاه در سطح ملی وجود دارد، انتظاراتی که در دوران تحصیل میرود، در حد کافی برآورده نمیشود. دانشجویان و اساتید در همین محیط با محدودیتهای مختلف مواجه هستند ولی اساتید با حداکثر کیفیت، آموزشهای لازم را ارائه میدهند بنابراین دانشجویان و دانشآموختگان باید حداکثر فراگیری را داشته باشند تا زمانی که مرحلهی فارغالتحصیلی میرسند بتوانند نیازهای جامعه را پوشش دهند. مشکلات ورود به بازار کار شاید آن موقعیتی که انتظارشان را دارند فراهم نکند ولی بر اساس اینکه از بهترین دانشگاه کشور فارغالتحصیل میشوند، ولی طبیعتاً با همهی این محدودیتها از دانشآموختهها و همهی فارغالتحصیلان ما توقع بیشتری میرود بخصوص در دانشکده تغذیه که هم در بعد پیشگیری و هم تا حدی در بعد رژیمدرمانی در پروسهی تغذیهی بیمارستانها انتظار میرود که با توجه بهوقت زیادی که در این خصوص گذاشتهشده و هزینهی ملی که صورت گرفته، در این رشتهی تخصصی و فوق تخصصی خودشان وارد شوند و این فرآیند را اتمام شده در نظر نگیرند و ادامه بدهند. ما دانشجویانی از همین دانشکده داریم که بهعنوان اعضای هیئتعلمی سایر مراکز علمی مشغول کار هستند، مشغول تدریس هستند و این باعث افتخار و مباهات ماست که این فارغالتحصیلان خدماتی با کیفیت بسیار خوب ارائه دهند، وارد سیستم هیئتعلمی و سیستمهای دیگر بشوند و با حداکثر تلاش برای ارتقای وضعیت پژوهش با سایر فارغالتحصیلان تعامل میکنند.
تقدیر از اساتید برگزیده و فارغالتحصیلان برتر دانشکدههاست نگاه شما به این تقدیرها و جایگاهی که در این برنامه وجود دارد چیست و این برنامه چقدر میتواند مؤثر باشد؟
در پروسهی تکاملی هر رشته و هر تخصص یکی از جنبههایی که به ایجاد انگیزه کمک میکند تشویقی است باشد که از دانشجو میشود؛ یعنی ارج نهادن به تلاشی که یک دانشجو در طی دوران تحصیلش با تمام مشکلاتی که داشته، توانسته به مرحلهی فارغالتحصیلی برسد و به طریقی برجستهتر شود. با اینکه تقریباً تمام فارغالتحصیلانی که وارد صحنهی دانشگاه علوم پزشکی میشوند قابلتقدیر هستند و طبیعتاً فارغالتحصیلان این رشته هم به همین شکل، ولی در این انتخاب سعی میشود کسی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بهعنوان یک نماد انتخاب شود و موردتقدیر قرار بگیرد و نباید سایر دانشجویان احساس منفی داشته باشند و این تقدیر را بهعنوان یک نماد بدانند و اینکه صرفاً برگزیدهای از آن مقطع و آن رشته معرفی و تقدیر میشود. این مهم هم برای دانشجویان و هم برای اساتید ارزشمندی که در دانشگاه علوم پزشکی و همچنین در دانشکدهی علوم تغذیه و رژیمشناسی صادق است که اگر انتخابی در آن مجموعه صورت گرفته دال بر آن است که تلاش بیشتری صورت گرفته است.
آقای دکتر چه پیامی به دانشجویان، خانوادهها و اساتید حاضر در مراسم دارید؟
به همهی دانشجویانی که در دانشکدهی علوم تغذیه و رژیمشناسی فارغالتحصیل میشوند تبریک میگویم. به همهی همکاران جدید و اساتیدی که حداکثر تلاش خود را داشتهاند تا حاصل سالها آموزش و پژوهش آنها دستاوردهای خوبی برای جامعه داشته باشد خدا قوت میگویم. برای فارغالتحصیلانی که برداشت لازم را از این مرحله داشته آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم از این آموختهها در سطح اجتماعی حداکثر استفاده را ببرند.
ارسال به دوستان